24 Mart 2012 Cumartesi

BENİM ÜNİVERSİTELERİM (1941)

BENİM ÜNİVERSİTELERİM 
Benim Üniversitelerim, Maksim Gorki’nin dünya edebiyatının başyapıtları arasında yer alan üç kitaplık yaşam öyküsünün son bölümüdür.Çocukluğum”, “Ekmeğimi Kazanırken” ve “Benim Üniversitelerim” den oluşan otobiyografik üçlemesi tüm zamanların en çok okunan eserleri arasındadır.Maksim Gorki’nin eserlerinin bir çoğu ve üçlemenin tamamı, tiyatroya uyarlanmış dünya ve Türkiye tiyatrolarında sahnelenmiştir. 
Sovyet yönetmen, M. Donksoy tarafından sinemaya uyarlanan Benim Üniversitelerim’de Gorki, okuma aşkıyla yanıp tutuşan on altı yaşında yersiz yurtsuz delikanlı iken üniversite kenti Kazan’a gelmiş ve yaşam üniversitesinin çetin sınavlarından geçerek kendi kendisini yetiştirmiştir. Yaşamın acı veyoksulluk içinde geçen bu dönemi , ilerde gerçekçi bir yazar olmasında önemli bir rol oynayacak olan zengin deneyimler, renkli serüvenlerle delikanlılık dönemini dile getirir. 
Benim Üniversitelerim, insan tipolojisi açısından tam bir çeşitlilik sunar. Örneğin fırın sahnesinin öne çıkan karakteri olan patron Semyenov, unutulmaz bir yalınlıkta ve mükemmellikte işlenir. 
Bu film, Maksim Gorki’nin gerçek yaşamıyla neredeyse bire bir örtüşür. 
Bu nedenle, karakterlerin sağlamlığı ve gelir dağılımlarındaki dengesizliğin abartısız verilişi, çarpıcı bir gerçekliğe denk düşer. 
Bir toplumsal gerçekçi edebiyat başyapıtı ve başarılı bir sinema uyarlaması. 
Görüntü ve sesleri Digital Kültür tarafından onarılan yapıt, eksiksiz çeviri ve duru bir Türkçeyle sunulmaktadır.
95dak. S/B
Yönetmen : ...............Mark Donskoy
Görüntü Yönetmeni:.......P.Ermolov
Sanat Yönetmeni: ..........I.Stepanov
Müzik........................L.Şvartz 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder